مربینو

معتبرترین مقالات ورزشی کشور

نام مقاله : فوتبال بعد از گواردیولا

مدت زمان مطالعه : 8 دقیقه

با خواندن این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده ایم
1. چه تفاوت هایی در فوتبال بعد از گوردیولا ایجاد شد ؟
2. آشنایی با سیستم های گواردیولا

مربینو شما را به خواندن این مقاله دعوت میکنه


در بیشتر تحلیل هایی که دیده میشود بنا بر تمجید از گواردیولا برای بازی کردن با دروازبان و اینکه او شروع به استفاده از گلر ها کرده در صورتی که سال ها قبل از شروع کار گواردیولا سرالکس فرگوسن با به خدمت گرفتن گلر هایی که از نظر بازی با توپ چه در کنترل روی زمین و هم ضربه به توپ کیفیت بالایی داشتند مثل فندرسار و دخیا استفاده از گلرها رو به سبک خودش در فوتبال اغاز کرده بود .
 _فوتبال بعد از گواردیولا باعث شد تا امار ها در فوتبال پر رنگ تر بشوند و توجه ها بیشتر از قبل به امارهای مثل تعداد پاس _تعداد پاس سالم و مالکیت توپ و غیره شود.
 قبل از اینکه گواردیولا شروع به پیاده سازی ایده ی خودش بکند بازیکنان با یک کیفیت خاص وارد دنیای حرفه ای میشدند و بنا به کیفیتی که نشان میدادند در یک باشگاه و پست خودشون بازی میکردند. مثلا جرارد پیکه اگر در منچستر میاند هیچ وقت برای فرگوسن یک فردیناند و ویدیچ نمیشد و با ضعف هایی که در بازی یه خود داشت هیچ وقت به اندازه ی امروز به چشم نمیومد ولی پپ با توجه به متوسط بودن در امر دفاعی و قدرت بالای حمل توپ و بازی با توپ این بازیکن ضعف پیکه رو با قدرتش در بازی با توپ و مشارکت در بازی با پاس های سالم نزدیک و مداوم پوشاند در واقع دفاع کردن رو به بالای زمین سپرد و بازی سازی رو به مدافعان این دو مدافع جرارد پیکه و ماسچرانو که به عنوان یک هافبک وسط از لیورپول به بارسلنا اضافه شد بودند.
گواردیولا فوتبالیست های خودش رو به سطح کیفی و فنی فوتسالیست های حرفه ای دنیا میرساند . بطوری که در یکی از مجله ها ورزشی از تمرینات بارسا خبر کار شده بود که پپ بازیکنان رو روبروی هم به صورت 2 به 2 30 دقیقه وادار به دادن پاس های کوتاه میکرد .
در واقع گواردیولا تیم یازده نفره خودش رو به پنج یا شیش تیم فوتسال تقسیم میکرد و بعد از این بحث انتقال رو با این چهار نفرها کار میکرد. انتقال توپ از یک چهار نفر به چهار نفر دیگر و یا انتقال از چهار نفره به یک تمام کننده . پپ از همان اول بازی پاور پلی میکرد تیم خودش رو و از بازیکنان خود بازی ای میخواست که اگر 11 نفر فوتسالیست در زمین بودند بازی میکردند.
سبک بازی پپ تازمانی بی رقیب بود که زمان لازم بود تا دیگر تیم ها توان فوتبالیست های خودشون رو به اندازه ی توان فوتسالیست ها بالا ببرند و بعد از چند سال دوباره با این تغییرات و اضافه شدن مربیانی هم فلسفه ی خود پپ دوباره تعادل رو به بازی باتیم های گواردیولا برگرداند.
بعد از شروع گواردیولا تیم ها و مربیانی پدید امادن که در چمن سبز فوتسال بازی میکنندو تیم هاو مربیانی که هنوز میخواهند فوتبال بازی کنند .
مورد این مطلب صدق بر خوب یا بد بودن مربیگری گواردیولا ندارد حتی چگونگی تاکتیک هایی که پپ بازی می‌کند و ضعف و قوت سیستم بازی او رو هم به نقد نگذاشتیم بلکه صرفا فقط تاثیر افکار گواردیولا را از زمانی که شروع به مربیگری کرده بر فوتبال و افکار مربیان دیگر بررسی کردیم.

نویسنده مقاله

علیرضا ضامن

آموزش بازیکنان با استعداد و استعدادیابی
مربی رسمی کنفدراسیون آسیاAFC
دارای مدرک طراحی تمرینات مقاومتی

banner-ads

ثبت مقاله

robot-with-headphones-reading-book-front-server-room