مربینو

معتبرترین مقالات ورزشی کشور

نام مقاله : آموزش طریقه ی صحیح میت گرفتن

مدت زمان مطالعه : 10 دقیقه

با خواندن این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده ایم
1. انواع میت گیری به ترتیب اولویت
2. نکاتی که در میت گیری باید رعایت کرد  

مربینو شما را به خواندن این مقاله دعوت میکنه

✅ انواع میت گیری به ترتیب اولویت انجام :

۱. میت گیری برای آموزش صحیح زدن یک ضربه یا آموزش صحیح انجام دادن یک دفاع

۲. میت گیری برای آموزش یک ترکیب و جا انداختن آن در بدن ورزشکار ( یک ترکیب شامل حداکثر ۳ الی ۴ ضربه است ) و انجام دفاع ها در خلال زدن ضربات

۳. میت گیری جهت بهبود یک مهارت مثل افزایش سرعت ، چابکی ، توان انفجاری ، دقت و نشانه زنی و …

۴. میت گیری کامل جهت اجرای تلفیق چند ترکیب با یکدیگر که به دو صورت آماتور و حرفه ای انجام میشود ، در حالت آماتور ضربات و دفاع هایی که باید انجام شوند از قبل مشخص می شوند ، اما در حالت حرفه ای ضربات و دفاع ها را مربی از قبل اعلام نمی کند و با نحو و جهت گرفتن و حرکت دادن میت ، به شاگرد بطور غیرمستقیم منظورش را می رساند که چه ضربه یا دفاعی را انجام دهد

✅ نکاتی که در میت گیری باید رعایت نمایید :

۱. برای هر ضربه و برای ارتقاء هر مهارت، باید از میت مخصوص به آن کار استفاده نمود، بطور مثال برای دست کار کردن بصورت سرعتی از میت های پنجه ای کوچک ( اصطلاحاً میت دستی ) ، جهت دست کار کردن خالی بدون ضربه پا زدن و محکم کار کردن برای شاگردانی که ضربات دستشان ضعیف و کم قدرت است از میت پنجه ای چرمی بدون ساعد ، جهت کار کردن سرعتی همزمان ضربات دست و پا و نیز ضربات پای ویژه بالاتنه از میت های چرمی پنجه ای ساعددار ، جهت کار کردن همزمان ضربات دست و پا که ضربات پای پایین تنه را نیز شامل گردد در حالت کار کردن سرعتی از سامبک برزنتی سایز کوچک و جهت کمی محکم تر کارکردن از سامبک سایز متوسط برزنتی یا چرمی و جهت قوی کار کردن از سامبک سایز بزرگ برزنتی یا چرمی ، جهت کار کردن ضربات پای پایین تنه و میان تنه بصورت ترکیبی از میت بالشتی ، جهت کار کردن سرعتی و ارتقای فاکتور دقیق زنی صرفاً برای ضربات پای بالاتنه مثل های کیک و راند هاوس کیک از میت راکتی چرمی ، جهت فقط کار کردن ضربات پای میان تنه مثل فرانت کیک از میت شکمی و جهت فقط کار کردن ضربات پای پایین تنه مثل لو کیک از میت پایی باید استفاده نمود .

۲. هنگام میت گیری در وحله اول باید مراقب سلامت خودتان باشید و هر نوع گرفتن میت که سبب آسیب رسیدن به شخص میت گیرنده گردد کاملاً اشتباه است ، مثل گرفتن میت برای ضربه جامپینگ ساید کیک یک شاگرد راست پا با دست چپ؛ که طبیعتاً در چنین وضعیتی شخص بعد از اینکه میت را زد در ادامه حرکت با پا به سینه شخص میت گیر می خورد که این نوع میت گرفتن صد در صد اشتباه است .

۳. رعایت به خطر نیفتادن سلامت شاگرد و درخواست نکردن از وی جهت انجام ضربات بر روی میت اشتباه یا نوع میت گرفتن اشتباه .

۴. در زمان میت گرفتن هیچگاه موقع وارد شدن ضربه ، میت را به عقب نکشید مخصوصاً در ضربات پا ، این کار باعث وارد آمدن صدمات جدی به مفاصل شاگرد در طی کوتاه مدت می گردد.

۵. هنگام برخورد ضربه به میت ، بطور جزئی با میت به ضربه حریف ضربه بزنید ، یعنی میت را به استقبال ضربه ببرید ( البته بطور جزئی و آرام نه محکم ) ؛ این کار طبق قانون سوم نیوتن که بیان می نماید هر گاه جسمی به جسم دیگر نیرو وارد کند، جسم دوم نیرویی با همان اندازه و در جهت مخالف به جسم اول وارد می‌کند ؛ باعث کاهش شدت ضربه وارد به بدن شخص میت گیرنده می گردد و از آسیب دیدن مفاصل آرنج و کتف وی تا حد زیادی پیش گیری می کند و تا حدودی نیز ضربات شاگرد قوی تر می شود ( صرفاً به این شرط که این کار آرام انجام گردد و اگر محکم انجام شود باعث صدمه زدن به شاگرد می شود ) ؛ البته همان طور که بیان شد باید این کار آرام انجام شود و اگر محکم با میت به ضربه شاگرد ضربه بزنید ( کاری که بعضی ها به اشتباه جهت محکم و قوی شدن ضربه شاگرد انجام می دهند و با قدرت با میت به ضربه شاگرد ضربه میزنند در حالی که باید این کار آرام انجام شود ) طبق همین قانون نیوتن سبب وارد آمدن نیرو و اصطلاحاً فشار به مفاصل شاگرد شده و در دراز مدت باعث آسیب رساندن به وی می گردد .

۶. زاویه گرفتن میت حتماً باید مناسب با نوع ضربه و استایل شخص ضربه زننده باشد تا به شاگرد آسیبی وارد نشود ، بنابراین دادن میت دست کسی که خودش هنوز با آن ضربه آشنایی ندارد کار کاملاً اشتباهی است ( چیزی که در بعضی از باشگاه ها انجام می شود و از شاگردان تازه وارد جهت میت گرفتن استفاده می نمایند ).

۷. یک اشتباه عمومی: میت صرفاً جهت آموزش ضربه زدن نیست، با میت و حرکت دادن آن به سمت شاگرد به شکل ضربه، نحوه دفاع نمودن و جاخالی دادن را نیز با شاگرد کار کنید .

۸. هنگام میت گیری برای ضربات دست از اجرای ضربات دست بادی شات ( ضربات دست در بدن شامل پهلوها، سینه و شکم ) غافل نگردید.

۹. از میت فقط بصورت کلیشه ای استفاده نکنید و از تمام ظرفیت میت بهره ببرید و با کمک میت فاکتورهای آمادگی جسمانی شاگرد مانند استقامت قلبی و عروقی ، سرعت، سرعت عکس العمل، توان ، چابکی و تعادل وی را افزایش دهید .

۱۰. یک نکته مهم : میت برای افزایش قدرت ضربه مناسب نمی باشد و این کار باید توسط کیسه بوکس انجام شود. کلاً برای افزایش هر فاکتوری یک وسیله ورزشی خاص و مناسب آن کار باید مورد استفاده قرار گیرد و استفاده اشتباه از وسایل ورزشی نه تنها نتیجه مطلوبی به همراه ندارد بلکه باعث ایجاد صدمه جسمی نیز می گردد.

۱۱. به هیچ عنوان از شاگرد نخواهید و به وی اجازه ندهید که با تمام قدرت و توان به میت ضربه بزند ، همانطور که بیان شد این کار سبب وارد شدن صدمه جسمی به مربی می گردد و تمریناتی از این دست را باید با کیسه بوکس انجام داد، ضمن اینکه برای هر ضربه و هر نوع کار نمودنی نیز کیسه بوکس مخصوصی وجود دارد که توضیح آن در این مجال نمی گنجد .

۱۲. در هنگام تمرین ترکیب ضربات، حتماً از ترکیب های مفید و کاربردی استفاده نمایید و ترکیب باید طبق اصول مبارزه ساخته شده باشد که ساخت ترکیب جهت تمرین شاگرد خود یک موضوع مستقل و مهم می باشد .

۱۳. برای میت گیری در فصل مسابقات ، فقط بر روی ضرباتی که در مبارزه اجرا می شوند تمرکز نمایید و از تمرین ضربات نمایشی و بیهوده پرهیز نمایید .

۱۴. در زمان میت گیری بر روی میت گرفتن خودتان تمرکز داشته باشید که صحیح میت بگیرید اما تمرکز اصلیتان بر روی شاگرد و نحوه کارش باید باشد ، مانند راننده ای که دیگر جای پدال گاز و ترمز و کار با ماشین را میداند و اصطلاحاً ملکه ذهنش گردیده است و تمرکزش فقط بر روی جاده است .

۱۵. در موقع میت گرفتن برای شاگرد، باید نحوه صحیح گارد گرفتن ، رقص پا رفتن، جابجایی ، جاخالی دادن ، دفاع کردن ، رد کردن ضربه ، ضربه دست زدن ، ضربه پا زدن ، داشتن سرعت ، قدرت ، چابکی ، سرعت عکس العمل ، توان انفجاری ، تعادل ، انعطاف پذیری ، ضربه شناسی ، توان ترکیب سازی مناسب ، از روی حفظ و پشت سر هم ضربه نزدن و مناسب موقعیت و شرایط مناسب ضربه را انتخاب و اجرا کردن و سایر موارد اینچنینی شاگرد را مورد دقت قرار داد .

۱۶. در زمان میت گرفتن جهت اجرای ترکیب ، شاگرد را در شرایط واقعی مسابقه قرار بدهید . در زمان اجرای ترکیب از شاگرد بخواهید رقص پا برود ، از شاگرد بخواهید حین جلو آمدن ، عقب رفتن ، حرکت به سمت چپ و راست و حرکت دایره ای در جهت عقربه های ساعت و در جهت خلاف عقربه های ساعت به میت ضربه بزند ، مرتب جای خود را عوض نمایید دقیقاً مانند دو حریف که در رینگ به دور هم می چرخند و از زاویه ها و جهت های مختلف به سمت یکدیگر حمله میکنند ، به نحوی برای شاگرد میت بگیرید که انگار دارید با وی مبارزه می کنید ، هم با میت به او ضربه بزنید تا او دفاع کند و هم اجازه بدهید او بر روی میت ضربه بزند ، دفاع و ضربه را با هم ترکیب کنید و در اجرای یک ترکیب هم از ضربه استفاده کنید و هم از ضربه .

۱۷. موقع میت گرفتن حداکثر فاصله شما با شاگرد باید به اندازه طول مشت مستقیم دست جلوی شاگرد باشد .

۱۸. زمانی که جهت ضربات دست میت می گیرید میت را مقداری به شاگرد نزدیک نمایید بصورتی که موقع اجرای ضربه ، قبل از اینکه دست کامل باز شود، دستش به میت برخورد نماید ؛ دقیقاً شبیه شرایط مسابقه واقعی که دو حریف در زمان دست کار کردن معمولاً به هم میچسبند و فضای کافی جهت باز شدن دست ها در هنگام اجرای ضربه وجود ندارد.

۱۹. در زمان شبیه سازی مبارزه توسط میت گیری ، از شاگرد بخواهید با تمام لوازم ایمنی که در مسابقه باید استفاده نماید کار کند .

۲۰. میت گیری صرفاً جهت آموزش نیست بلکه در واقع جهت تمرین است ، لذا همه ضربات و ترکیبات را در دفعات زیاد و در همیشه اوقات با میت تمرین نمایید و بطور مثال اینجور نیست که اگر فایتری کارش خوب است دیگر نیاز نیست جهت چپ و راست زدن برای او میت گرفت ، بلکه او نیز باید این تمرینات را انجام دهد و اینجا بحث آموزش مطرح نیست بلکه بحث تمرین کردن است .

نویسنده مقاله

محمدرضا نامدار

گواهینامه مربیگری درجه ۲ فدراسیونی رشته کیک بوکسینگ wasco

گواهینامه مدرسی بادیگاردی بین المللی مؤسسه رزمی IMO

banner-ads

ثبت مقاله

robot-with-headphones-reading-book-front-server-room